Inte längre mobil mobil

Var går gränsen för när en apparat slutar vara mobil?

Jag är hyfsat nöjd med min iPhone. När folk säger att det är en dålig telefon svarar jag oftast att den inte är en telefon, den är en pytteliten bärbar dator – en kommunikationsmanick i miniatyr som man dessutom kan använda för att prata i telefon med. För det är så det känns. Att väldigt få lyckas göra appar till den som är innovativa på riktigt kan jag leva med. Utveckling tar tid, och just nu är det som när filmkameran kom – en massa stillbilder med lite ryck i, här och där. Men det kommer förändras.

Vad som stör mej är att den inte är sant mobil. Den är lite för stor för att man enkelt ska kunna ta den med sig, eller så kan det vara så att formatet inte riktigt funkar för mina händer. Den halkar lätt omkring, i alla fall, och är lite för stor för att funka i alla fickor. Redan innan den var inne för glasbyte (glaset sprack av sej självt, spänningsspricka) var jag också oändligt försiktig – den KÄNNS ömtålig, och ÄR ömtålig – men nu är jag närmast hysteriskt nogrann med var jag har den. Det påverkar mobiliteten negativt, helt klart.

Ytterligare en negativ faktor är priset. Missförstå mej rätt – jag tycker visserligen att den är för dyr men vad jag är ute efter här är att summan man betalt påverkar användandet. När man står på Slussens tunnelbanestation och väntar på tåget klockan 00:43 en fredag tar man inte gärna upp sin iPhone och kollar om det kommer stå en buss och vänta i Ropsten eller om det kommer gå snabbare att gå hem – domdär killarna som står därborta verkar allt annat än pålitliga… Jag tog inte med den på solsemestern utomlands heller. För stor stöldrisk, plus att jag ville ägna semestern åt annat än att vara aktsam om en telefon.

En mobil manick måste vara slagtålig, eller i alla fall inte ömtålig. Men jag ska vara ärlig – det finns en massa tillbehör att köpa som hanterar just detta. Skyddande plastfilm som kostar allt mellan 40 och 200 kronor, beroende på om du bara är orolig för repor eller vill undvika krosskador på glaset. Fodral som skyddar själva apparaten, från 150 spänn… Hallå! En iPhone kostar mucho dinares att köpa! Ska man sen behöva köpa till en massa prylar bara för att få den att hålla ihop på ett normalt sätt?!

Nej, iPhonen är inte en sant mobil manick. Men en dag kommer det komma en annan lur, en som gör allt detdär som iPhone kan och som dessutom håller… kanske Android-lurarna är en bit på vägen.

Vi får väl se.

2 reaktioner till “Inte längre mobil mobil

  1. Tja. Jag antar att det är olika. Jag bytte till iPhone när den första kom, och skulle idag inte vilja vara utan. 🙂

    Men ärligt talat – visst vore det kanon med lite verklig konkurrens om tronen? Jag hoppas att det kommer vettiga Android-lurar, och att Nokia och Sony Ericsson kommer in i matchen igen!

  2. Ja, jag skulle inte heller kunna vara utan min. Jag fick hjärtklappning när jag glaset sprack och den var på lagning en vecka – fick in Windows Mobile lur som lånetelefon, och det var nog den som gav mesta ångesten 😉
    Det är mot min natur att vara okritisk, dock, och det finns en del kvar att göra innan vi kommer till den riktiga framtiden. Så, ja, lite vettig konkurrens vore inte fel. Men det är ju inte som den är långt borta. Android-lurarna behöver komma bort från stämplen som ingenjörs-lurar. Men det grejjar de säkert.

Lämna en kommentar