Som man ropar får man svar

Råttan i pizzan. Tror du att det inte finns såna myter inom användbarhetsområdet? Jag är ledsen att göra dej besviken.

Eller, nej, så ledsen är jag inte, förresten.

Min favorithatmyt är ”på internet läser man som ett F”, vilket vi ju alla vet betyder att en normal heatmap visar att en webbplats besökare riktar ögonen mot vänsterkolumnen, för att sedan göra uthopp.

Många använder den ”kunskapen” som argument för vertikalt orienterad vänsterställd navigering. Att en heatmap gjord på en sajt som saknar vänsternavigering inte uppvisar samma disposition inte tar formen av ett F är en helt annan sak, uppenbarligen.

Jag är i grunden kritisk till att metoder som lämpar sig för att verifiera en specifik design används för att motivera generella modeller för interaktion.

Heatmaps kan berätta om användarna ser det du vill att de ska se, på en specifik sida, i en specifik applikation. Att den visar hur användare föredrar att ‘titta på’ – processa – skärmbilder rent generellt är om inte en my så i alla fall tveksamt.

Metoder och verktyg ska användas för det de är bra på. Det gäller även för metoder man gillar😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s