Företagsinterna bloggar 10 år senare – är kulturen redo?

Under en stor del av 90-talet jobbade jag på ett företag som hette WM-data Education. På den tiden var WM-data, som nu är Logica, inte ett bolag utan vad som kändes som miljarders autonoma företag.

Vi var hyfsat tidigt intresserade av detdär med webb, jag tror mitt första webbprojekt var våren 1995 men några andra var igång redan senhösten 1994. För att slippa hålla på med datorstödd utbildning, som var ryggraden i vår enhets affär, lärde jag mej snabbt html. Jag skrev En rödstrumpas betraktelser med ny reflektion en gång i veckan. Jag var inte ensam. Snart poppade det upp en massa webbar. Vi behövde en knutpunkt för dem, och snart hade vi ett litet proto-intranät. Så småningom blev det vad man indag kan kalla ett intranät, med flera avdelningar. Bland annat kunde ekonomigänget tjata på våra tidrapporter (svart lista!), resurser fanns samlade… Men mest av allt fanns en anslagstavla. Där kunde vem som helst skriva vad som helst, och kulturen i företaget var sån att många skrev just vad som helst.

Där bedrevs debatt och diskuterades om ledningens sätt att driva företaget, blandat med lustigheter, reflektioner och viktiga meddelanden. Visst deltog inte alla anställda (förlåt – medarbetare) aktivt, men det kan man inte heller räkna med. 10-15% är ett rimligt antagande, resten har fullt upp med jobbet och livet, men de läser och får ta del, dvs. är passiva användare som tar del av debatt och information som de annars inte hade fått.

För varför levde inte detdär intranätet kvar sen, genom alla omorganisationer?

Ganska enkelt. Så småningom fick moderbolaget upp ögonen för detdär med intranät, och det blev inte längre tillåtet för bolagen att ha egna. Nu skulle alla samordnas på en plats, i en miljö.

Kulturkrock. Jag var med och byggde det nya intranätet. Vi hade inga resurser och ingen ville lägga tid på kravställning. Jag, en informatör och en utvecklare påtade på, byggde allt från scratch. Inte helt misslyckat, med tanke på att det var 1997 och det ännu fanns en del att lära, men vi byggde något som skulle rymma den öppna debatt som fanns på Education… och resultatet blev att 98% av intranätet, dvs de delar som hörde till de andra bolagen, ekade tomma.
Lärdom: bygg inte för dialog om inte kulturen stöder det. Om man ändå gör det måste det vara för att ledningen vill ändra kulturen, och då har de ett stort ansvar i att förändra den. Görs inte bara med en ny plattform.
Detta är något jag burit med mig, ända sedan dess – företagets interna kultur är avgörande för vilka lösningar man föreslår.

Tio år senare dyker de företagsinterna bloggarna upp som fenomen. Är kulturerna ute på de svenska företagen redo? Har cheferna plötsligt blivit prestigelösa, har bevakningen av de egna karriärmöjligheterna minskat i betydelse, har risken för de obekväma att få sparken vid nästa lågkonjunktur försvunnit?

Troligen inte.

Har trycket från omvärlden och dessa vid dethär laget 10 år gamla sätten att kommunicera förändrat verkligheten?

Kanske.

Jag håller tummarna, men fortfarande sitter det folk och skriker kontroll, kontroll, man får inte säga vad som helst! därute på de svenska företagen.
Dom skulle aldrig erkänna att de är vår tids motsvarighet till sovjetstatens politbyrå, men det är vad de är.
Många företag har sitt eget interna Stasi. Hur ska medarbetarna våga uttala sig fritt under sådana förutsättningar?

Jag följer med spänning utvecklingen!

2 reaktioner till “Företagsinterna bloggar 10 år senare – är kulturen redo?

  1. 10-15% låter lågt. 10-15% kanske var kärnan, men minst 50%, kanske 75% var med någon gång och tyckte eller tänkte.

  2. Jag kanske skulle ha varit mer precis, och sagt ”10-15% deltog regelbundet” eller något sånt.

    I grunden handlar det om att jag inte ville låta som om jag faktiskt var så naiv att jag trodde att alla, eller ens hälften, faktisk deltog aktivt. Då när det begav sig hade jag nog en så skev uppfattning.
    Men som tur är får man lite distans till både sej själv och tillvaron, med åren 😉

Lämna en kommentar