När det blir för enkelt att boka tid

Jag tränar ibland på ett gym där jag brukar köra ett Spinningpass. För att delta behöver man boka plats och det kan man göra via antingen webben eller en mobilapp. En vecka i förväg kan man gå in och boka och i allmänhet är det helt hopplöst att hitta en bokning fyra fem dagar före ett pass. Överbokat med reserver och så gott som inga lediga platser i sikte. Men någon dag och närmare bestämt 6-12 timmar före ett pass börjar det hända saker. Det visar sig då att många verkar lagt upp strategin att boka allt man skulle kunna tänkas att eventuellt vilja gå på och sedan avbokar passen man inte vill delta på när det väl närmar sig. Jag har börjat lära mig systemet och vet numera att det med största sannolikhet finns platser när det väl närmar sig, men det är troligen inte så här man tänkte sig lösningen när man tog fram den mobila appen?

Med mobila appar modifieras en bokning med ett klick varhelst och det här upplägget gör att medlemmarna förändrat sitt beteende. Detta förekom innan man införde den här appen men beteendet har förstärkts. Så många verkar ha börjat använda lösningen på ett omvänt sätt: boka samtliga intressanta pass, avboka sedan allt du inte vill på när det närmar sig.

Det finns givetvis sätt att lösa det här på men det är ett litet exempel på en oväntad bieffekt av mobilitet och tillgänglighet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s