#Fail för Arlas nya tjänst 225grader.se (och alla andra som kräver Facebook-integration)

Häromdagen fick jag ett mail från Arla. Någongång under antiken tecknade jag mej för deras nyhetsbrev och eftersom det inte kommer särskilt ofta har jag inte avslutat prenumerationen – det är annars något som snabbt händer allt och alla som överöser mej med perifer information mer än en gång i veckan.

På så sätt har Arla haft ”tur”. Nu är nog den turen slut. För detdär mailet innehöll en inbjudan att bli pilotanvändare till deras nya tjänst/webb/community 225grader.se. Tja, tänkte jag, det kan ju vara intressant, om inte annat från ett rent professionellt perspektiv. Det var bara ett problem. Enda inloggningsmöjligheten var via Facebook.

Detdär med Facebookintegration är allt mer vanligt förekommande men många har valt att tillåta användarna att logga in på andra sätt också. Så icke 225grader.se. Där är enda alternativet Facebookinloggning, och liksom i andra fall när Facebookinloggning är alternativet möts man av följande dialogruta –

Så, en community för att dela recept och matprat med andra vill ha hela min lista på ”vänner”; kommer posta en massa saker i mitt namn, på FB; och kolla på min information även om jag inte är aktiv på forumet. Självklart valde jag Tillåt inte/Don’t allow. Nån kontroll vill man ju ha!

Och om jag tänker efter kan jag inte påminna mej ett enda tillfälle när jag klickat på Tillåt/Allow. Så inte heller denna gång. Och det trots att sajten verkade ganska intressant.

En snabb undersökning säger att jag inte är ensam. I skrivande stund har 86 personer svarat på den enkät jag lagt ut för att ta reda på om jag var ensam i min reaktion (svara gärna, ju mer data desto bättre!).

Av dessa har 0% svarat att de klickar Tillåt/Allow. 38%väljer Tillåt/Allow efter noga övervägande om tjänsten är värd det eller inte och hela 47% klickar Tillåt inte/Don’t allow direkt, utan vidare funderingar. Resten (15%) har inget Facebook-konto (och av dessa  säger 92% att datorer, smartphones osv är grundläggande prylar man behöver).

70% av alla som klickar nej direkt är kvinnor, medan omvänt förhållande råder för de som trots allt väljer Tillåt/Allow – där är 70% män.

Jag vet inte hur Arlas målgruppsanalys för 225grader.se ser ut. Men en sak är säker – genom att enbart förlita sej på inloggning med Facebook ID har man kraftigt begränsat deltagandet och tillgängligheten.

#fail, om jag så får säga det.

3 reaktioner på ”#Fail för Arlas nya tjänst 225grader.se (och alla andra som kräver Facebook-integration)

  1. Hej Pella, kul att se att du uppmärksammat testningen av 225grader! Vi har valt Facebook för att lösa delningen av innehåll på sidan. Men det är precis som du nämner en pilot och alla synpunkter tar vi mer än gärna emot. Självklart går det också att använda 225grader.se utan att skapa sitt eget konto eftersom att det är fritt för alla att läsa innehållet på sajten. Ha en trevlig helg!

Kommentera

