Vem äger nyttan?

I dagens Computer Sweden meddelas att ”Riksbyggens CIO släpper taget”. Förhoppningsvis faller han inte handlöst – vad han gör är att minska sin egen budget med 98%; pengar som istälet förs över till verksamheten, utan att vara öronmärkta för IT. Meningen är att man genom detta ska göra det möjligt för verksamheterna att själva driva processen kring sina behov och de möjligen IT-baserade stödsystem de kan vilja ha.

Hallelulja!

…men nej? Vadnudå?

Ingen nämnd, ingen uthängd, men genom åren som konsult, drygt 20, har jag jobbat med ett brett spektrum av företag och verksamheter och då kunnat se effekten av ett stort antal sätt att organisera sin IT-verksamhet och sin affärsutveckling. Och min spontana reaktion är att även om intentionerna är värda att applådera är  den praktiska effekten av vad Riksbyggen nu tänker göra att varje enskilt stuprör skapar sina egna IT-system och tjänster.

Affären och verksamheten i stort (och användare, både internt och externt) skulle vinna på att systemen delade information. Men eftersom varje låda äger sin egen unika aspekt av den gemensamma informationsmängden även rent ekonomiskt och i sin unika roll kanske inte får ut så mycket av samordning så blir det ingen samordning. För det kostar pengar.

Varje chef värnar om sina siffror. Helheten blir ett ansvar för VD eller GD och om de inte skapar incitamentmodeller och tydlig ekonomisk styrning som premierar samordning så blir det inte heller något med saken.

För även om alla inblandade förstår problematiken så är det inte på helheten utan på det egna resultatet man mäts.

Jag har sett det igen och igen och igen; hur intressenternas behov och förväntningar ligger på en nivå som de faktiska styrmedlen och systemägarstrukturerna inte klarar av att möta, och det är aldrig styrmedlen eller systemägandet som får stryka på foten – det får verksamhetens affär eller verksamhet göra istället.

Självklart hoppas jag att jag har fel. Jag håller tummarna för att man på Riksbyggen faktiskt ändrat inte bara i budgetfördelningen.

Hoppas hoppas…

En reaktion på ”Vem äger nyttan?

  1. Jag är lite tveksam till det, kommer det verkligen ge en större nytta?

    Visst kommer man fokusera mer på affärsnyttan om verksamheten själv får besluta om vilka IT-baserade stödsystem man skall ha. Samtidigt riskerar man att få en väldigt dyr drift då de olika verksamheterna troligen inte kommer att samordna sina stödsystem.

    Jag är istället för att man från IT ser till att ha en ordentlig grundplatta som verksamhetens stödsystem kan byggas på. E-post och telefoni är ganska självklara grundplattor idag och ingen skulle troligen komma på idén att varje verksamhet går ut och köper in ett eget mailsystem.

    Därför borde IT jobba på att ta in fler grundplattformar som går att integrera med övriga plattformar. ECM (dokumenthantering, ärendehantering innehållshantering etc), BPM, BI och liknande stödsystem bör det finnas grundplattformar för. Ovan på dessa bygger man sedan stödtjänster till verksamheten.

    Varken konsolidering eller diversifiering är bra. Men en konsolidering i botten och diversifiering i toppen kommer troligen ge störst affärsnytta genom hela företaget.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s