Hur svårt kan det vara?

Jag är van vid att ha tekniska prylar omkring mig, datorn, mobiltelefonen, mp3-spelare m.m. Inget konstigt med det. Varje dag måste jag ladda min telefon och ansluta strömkabel, mus, tangentbord och kabel till skärmen till min bärbara dator. Inget konstigt i det heller. Men varje dag blir det en chansning om jag ska sätta i usb-kabel till musen eller laddaren i telefonen på rätt sätt. Och varje gång känner jag irritation när jag inser att jag håller på att sätta i kabeln fel igen…

Här pratar vi om produkter som har funnits med i branschen under en ganska lång tid och då undrar jag varför man inte kommit längre med att försöka förbättra dem så att man intuitivt kan förstå hur något ska användas rätt på en gång? Med USBn har jag än så länge inte sett någon riktigt bra lösning förutom att man ibland kanske har usb-symbolen på ena sidan av kontakten men vad säger det mig om att den sidan då ska vara riktad uppåt? Tittar man riktigt noga på den symbolen så kan man i och för sig se en liten, liten pil men vem lägger märke till den och är den verkligen så självförklarande? Nej, här skulle ha gjorts ett grundligare jobb redan från början innan denna utformning blev så brett utspridd till så många olika typer av applikationer. Man skulle ställt sig frågan om det fanns möjlighet till en annan lösning där man inte kunde sätta in en kontakt på ”fel” sätt. Funderade de någonsin på att utforma kontakten så att kablarna inne i den var placerad i mitten istället för nedre kanten eller till och med en cirkelformad kontakt? Det lär jag väl aldrig få veta svaret på men att användarna inte blev involverade i detta arbete eller att man inte ens nu anstränger sig för att göra det bättre är tyvärr rätt tydligt.

Ej så lätt att förstå vilken sida som är uppåt på USB-kontakten

5 reaktioner på ”Hur svårt kan det vara?

  1. Fånigt bildexempel som skvallrar om bristande teknisk kompetens. Ska man vilja anlita Logica när de anställda inte förstår skillnaden på en kontakt med ett stift i mitten och nolla i skärmen eller en kontakt med fyra stift och jord utanpå? Nej det blir till att skärpa sig ordentligt!

    USB-kontakten är dessutom utformad på ett sätt så att den enbart går att stoppa i på rätt ledd, har du inte märkt det? Den lilla pilen är väl dessutom enbart en del av USB-logotypen – så det verkar ju inte så smart att dra några slutsatser av den.

    Ska man kunna ta Logica och er UX-avdelning på allvar så hade det varit önskvärt om ni fört fram ett alternativt förslag på hur USB-kontakten skulle kunna se ut. Den runda kontakten på bilden (strömförsörjning till en Lenovo-dator) är inget alternativ eftersom den enbart har en pol som sagt.

  2. Jo, hittills har jag aldrig suttit med problemet med att jag ej lyckats sätta i usb-kontakten så så tekniskt inkompetent är jag inte som du kanske vill påvisa. Jag tycker att du verkar ha missat poängen med det jag vill beskriva. Kort och gott, jag tycker att det omgivande plasthöljet på usb-kontakten som finns idag inte ger mig den direkta visuella återkopplingen över vad som är åt rätt håll. Jag kan alltid titta in i usb-kontakten, lära mig vad som ska vara upp och ner men det är just det jag tycker känns onödigt. Jag hade kunnat suttit och tittat på en ny lösning men nu valde jag endast att ge ett exempel på en princip som just strömförsörjnings-kontakten som Lenovo har och som hade gjort livet enklare om man hade tittat på ett sådant alterntiv i början av utvecklingsprocessen av usb:n. Den enda ansträngingen jag gör där är att hitta uttaget i datorn och plugga i utan att bekymra mig mer över det. Transparent och enkelt, det är det jag gillar. Att en lösning inte varenda gång ska behöva kräva av användaren att alltid titta in i kontakten för att se vad som är upp eller ner. Känner du själv att du alltid vet vad som är rätt sida utan att först ha tittat in i usb-kontakten? Men jag ska fundera vidare på lösningsförslag så du har något mer konkret att ta ställning till…

  3. Jodå, visst har jag råkat försöka stoppa i USB-kontakten åt fel håll. Men eftersom den är utformad som den är har jag således direkt förstått att jag ska vända på kontakten och vips så passar den. Men inte tar det många gånger innan man lärt sig åt vilket håll kontakten i apparaten är monterad så att man kan stoppa i USB-kontakten rätt på en gång. Tycker du att en vanlig jordad elkontakt är lika dumt konstruerad? Är runda kontakter som tele-, RCA- eller koaxialkontakter de enda du tycker har existensberättigande? Det ställer i så fall helt nya (och svåruppfyllda) krav på hur många poler/ledare man kan använda sig av i sina kablar och hur skrymmande alla apparater skulle behöva vara för att husera alla dessa kontakter som behövs.🙂

  4. Skillanden med en vanlig jordad elkontakt – två hål iväggen, i Sverige – är att allt som oftast ser man både han- och hondelen i kontakten och kan alltså anpassa sej. På USB:n är det inte lika uppenbart.

    Dessutom – om man jobbar med User Experience så eftersträvar man situationer där användaren inte ska behöva pröva sej fram eftersom det innebär tidsförlust och frustration, förutom att det visar att designern inte har tänkt färdigt (eller fått tänka färdigt – vanligare än man tror). Och då är små simpla saker som USB-kontakter sånt som hade varit så enkelt att göra rätt en nagel i ögat😉

  5. Apropå standard på USB. finns det någon sådant?
    Det finnns USB(A), USB(B), USB(A-mini), USB(B-mini)…etc.

    Många gånger står det bara att man behöver en USB-sladd till produkten som man just har införskaffat men så upptäcker man att USB-kontakten på sladden är för stor för att få in den i USB-kontakten som sitter på prylen för där sitter en mini-kontakt istället.

    Så jag har införskaffat lite bra-och-ha grejer för att få stora kontakter att passa till små och det är; SLÄGGA, HUGGMEJSEL, SLAGBORR, SPRÄNGDEG!!!…

Kommentera

