Överraskningar är överskattade

När man designar en webbplats och frestas att imponera på användarna med nya, innovativa designlösningar, så måste man påminna sig om att de faktiskt spenderar sin allra mesta tid någon annan stans på internet. Ju mer användaren känner igen designlösningarna på sidan, desto enklare blir det för dem att interagera med den och desto snabbare kommer de hitta vad de söker.

Om man inte följer de etablerade designmönstren så kommer användarna i många fall få gissa sig fram till hur de ska interagera med sidan. Och vi människor ser ju ofta det vi vill se. Låt oss titta på ett exempel. Alla de här tre lösningarna försöker göra samma sak, dvs informera användaren att det finns hjälpinformation om hur de ska fylla i fältet. En av dem fungerar bättre, för att den på ett välkänt sätt illustrerar vad kunden kan förvänta sig.








Vad betyder det att en av rubrikerna är i fet stil? Är den obligatorisk att fylla i kanske?








Hm, kan det här vara några slags länk som leder mig bort från formuläret jag fyller i?







Ok, här ser jag att det finns mer information som kan visas. Jag provar att föra muspekaren över eller klicka på ikonen.

Konsekvent och välkänd design innebär att användaren inte behöver lära sig nya knep för att hantera varje ny webbsida och förkortar inlärningstiden för nya funktioner och verktyg. Det kan vara värt några extra klick ibland, bara användaren känner sig trygg och på rätt spår. Och förutom att synka sin design med gällande ”best practise”  så är det också viktigt att hålla en konsekvent design inom en applikation/webbplats etc. Förutom att ge kunden en familjär och pålitlig upplevelse så förenklar det själva design- och utvecklingsprocessen att utgå från ett avgränsat antal typsidor, designmönster och komponenter.

Men det kan vara svårare än det låter att få till en enhetlig slutprodukt. I projektet jag sitter i nu är vi ett stort gäng interaktionsdesigners som jobbar med att synkronisera våra designade gränssnitt för att skapa en enhetlig användarupplevelse. Några erfarenheter från detta projekt är, föga förvånande, att man måste arbeta iterativt för att det ska bli bra. Att tidigt producera ett styrande guidelinesdokument, innan man tagit reda på behoven och förutsättningarna för alla olika scenarios som ska kunna utföras på webbplatsen, är vanskligt. Ju längre vi kommer i processen, desto fler behov och nya smarta lösningar dyker upp. Då vill man ju kunna uppdatera guidelinesdokumentet och samtidigt fräscha till de redan klara gränssnitten för konsekvensens skull, och helst också utan att det kostar alldeles för mycket i extra utvecklingskostnad. Det vi ständigt återkommer till är vikten av att tidigt prioritera och vikta de olika funktionerna som ska utformas, så att nyckelfunktionerna får allra mest tid och uppmärksamhet. Ett exempel för en webbutik skulle kunna vara att kassahanteringen, insamling av kunduppgifter och betalning måste fungera klockrent, medan FAQ-sidan inte nödvändigtvis behöver vara ett mästerverk.

Att iterera gränssnittsdesignen av dessa huvudfunktionaliteter i olika faser under projektets gång hjälper till att sätta rätt fokus på vilka designmönster som ska användas av övriga funktioner. Sedan gäller förstås det gamla vanliga: testa, testa testa.

/Mia

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s