I backspegeln, och framåt

Häromdagen var det 20 år sedan jag gjorde mitt första jobb i det som då inte hade ett namn men ett år senare kallades Multimedia. Det var ett tillfälligt påhugg och det skulle ta ytterligare tre månder innan jag faktiskt fick det som mitt riktiga betalda arbete men jag räknar ändå den 28 mars som mitt startdatum.

Det är intressant att se vad som hänt sedan dess. Särskilt som man faktiskt med viss grund kan påstå att det inte hänt någon ting alls. Ingen utveckling, INGENTING, på 20 år.

Somliga reser sej nu upp och säger – det har hänt JÄTTEMYCKET, hela samhället har förändrats! Tja, kanske det. Men nu ska vi inte prata politik – vilket jag också gärna gör, men inte här – utan vad som rent praktiskt hänt inom IT-området. Och då är svaret – ingenting. Inte en enda ny idé så långt ögat kan nå. Total torka!

Vad som HAR hänt är att tekniken (batterier, processorer…) numera faktiskt stödjer det som man försökte bygga för 20 år sedan. Så klart har det påverkat vårt förhållande till datorerna, och eftersom sakerna omkring oss formar oss och vårt samhälle har somliga saker förändrats. Många tycker att det är stora och dramatiska förändringar; oväntade, omstörtande.
Jag är betydligt mer blasé, på gott och på ont. Ända sedan förra sekelskiftet har litteraturen och filmen diskuterat hur tekniken förändrar oss och våra samhällsbyggen och det är en litteratur som definitivt påverkat mej och mitt eget arbete. Att nu plötsligt batterierna blivit så små att vi kan bära runt våra datorer i fickan är bara ett steg på vägen. Snart har vi datorn i huvudet. Och vad händer då? Hur ser ett samhälle ut där somliga ha tillgång till en oändlig informationsmängd medan andra saknar den?

En annan sak som hänt är, förstås, att det numera finns ett område som heter User Experience. Jag är ganska nöjd med det – användbarhet var alltid alldeles för smalt för mej som har ett intresse i sammanhang, människor, organisation och kultur.

Personligen tror jag området kommer utvecklas ytterligare; att vi bara är i början av något som kommer konsolideras inom de kommande fem till åtta åren. Hur rollerna och ansvaret då kommer se ut man man ju bara spekulera om men jag tror att vi kommer se en förändring av benämningarna där User Experience delvis fasas ut och ersätts av nya benämningar som mer motsvarar det holistiska synsätt som i alla fall jag efterlyser.
Alternativet är att UX får backa från helhetssynen och lämna över det till andra medan vi då bara ansvarar för en mindre del av pusslet – en viktig del, absolut, men utan kontroll och ansvar för den slutliga effekten av det vi levererar. Hur det blir med den saken kan vi förmodligen påverka själva – genom hur vi positionerar oss, hur vi utvecklar oss.

Så trots att ingenting har hänt, egentligen, så har det hänt en del. Och inte nog med det – det kommer hända saker framöver. Än kan vi inte luta oss tillbaka.

Tack och lov för det!

Kommentera

