Att blogga

Jag ansvarar för gruppen User Experience på Logica och jag vill att vår blogg ska vara levande och att alla ska bidra i mer eller mindre utsträckning. Att börja blogga kan vara en tröskel. Vissa undrar över om det man skriver är tillräckligt intressant och andra mäter sig mot andra som redan bloggar och känner att så bra kan inte jag skriva. Det finns många orsaker till varför tröskeln är högre för vissa än andra. Hur kan man ändra på detta? Vad är det som styr intresset av en blogg? Vilka motivationsfaktorer och drivkrafter finns? Jag vill ogärna tvinga mina medarbetare att blogga men min önskan är att fler gör det. Detta eftersom jag vet att alla har mycket intressant att skriva om, även om de själva inte tror det.

En reaktion på ”Att blogga

  1. Ett bekant problem det där. Att få kollegor först att *läsa* bloggar kan vara en väg in till eget skrivande. Jag tror det är underskattat.
    Man måste också arbeta på att sänka trösklarna, kanske genom praktisk utbildning i hur man enklast bloggar (ovana bloggare glömmer mellan varven) och genom att skapa rutiner. T.ex. genom att förvänta sig (inte kräva) ett inlägg i veckan av gruppen, att viss slags information endast får spridas via bloggen, att skapa en intern blogg för att ta bort viss ångest skapat av en bloggs publika existens, att på synligt ställe på kontoret sätta upp en stor bildskärm som automatiskt visar senaste inläggen, skapa en egen blogg i intensiva projekt, etc.

Kommentera

