Webinar – vad är det för ord?!

Idag stötte jag återigen på det – ordet Webinar.

Normalt sett är jag väldigt öppen för nya ordbildningar. Om inte annat är det en förutsättning för att klara av att läsa science fiction, vilket jag gör. Men ärligt talat – webinar?!?!?!

Seminarium på webben, tänker man. Är det det?

I 10 fall av 10 är svaret ett rungande NEJ. I 10 fall av 10 är det en serie bilder i kombination med en röst som pratar. Finns överhuvudtaget tid för frågor hanteras de via textchat. Gott så. Men ett seminarium är det INTE. Möjligen kan jag sträcka mej så långt som till föreläsning men i begreppet seminarium ligger att man som grupp tillsammans utforskar ett område, under strukturerade former. Man blandar föreläsningar med olika typer av diskussioner i mindre grupper och i slutändan kommer man ut lite klokare.

Av detta följer naturligtvis att jag inte heller tycker att begreppet virtuellt seminarium används på ett rättvisande sätt, men det låter i alla fall inte som en marknadsföringssjukdom.

Jag hoppas att det utrotar sej självt.

Kommentera

