Recension: Rocket Surgery Made Easy, av Steve Krug

Med Don’t Make Me Think! gjorde Steve Krug världskänd i användbarhetskretsar så jag bestämde mej för att läsa Rocket Surgery Made Easy, en guide till gör det själv-användbarhetstestning, även om jag inte tillhör den primära målgruppen. Om inte annat, tänkte jag, så bör jag läsa den innan jag rekommenderar den till andra.

Boken är uppdelad i två huvudsakliga delar – när, var och hur man genomför själva testerna, och hur man går tillväga för att åtgärda de problem som testerna påvisade. Metoden han presenterar bygger på insikten att det är svårt att få till resurser för användbarhetsarbete. Hans medicin är att ha korta testsessioner med få deltagare och med samtliga intressenter delaktiga som observatörer, i ett annat rum. Tesen är att alla som fått se hur vanliga användare använda webbplatsen (han skriver från ett webbplatsperspektiv) inser att något måste göras och att användbarhetstestning är ett omistligt verktyg; det är något jag tror de flesta som jobbat på det viset kan skriva under på.

Eftersom boken är riktad till de som inte normalt jobbar med användbarhetsarbete är Krug noga med att poängtera att testerna han beskriver är kvalitativa och endast syftar till att identifiera och prioritera de användningsproblem som är mycket allvarliga och som utvecklingsteamet kommer kunna åtgärda under den närmsta månaden (innan det är dags för nästa testgenomgång).

Trots att jag inte håller med honom i alla detaljer och trots att vissa råd och insikter inte har giltighet i ett svenskt sammanhang rekommenderar jag boken. Krug skriver enkelt och tillgängligt, med enkla praktiska tips, ner på checkliste- och talmanusnivå.

Att jag rekommenderar boken beror också på en annan sak, nämligen den att jag delar hans åsikt att om alla dessa webbar (och IT-system, och appar, och…) verkligen ska bli lättare att använda räcker inte all världens professionella användbarhets- och UX-specialister till. Medicinen, enligt Krug, är att genom en enkel utbildningsinsats göra det möjligt för fler att genomföra enklare användningstester och att därigenom också höja den allmänna medvetenheten om vikten av att ha användarfokus.
En strategi så god som någon.