Ägnar en sista tanke åt IE6

Hur många timmar har inte vi som arbetar med gränssnitt på webben lagt på att få webbsidor att se lika ut i alla de aktuella webbläsare som används. Inte minst för att allt ska stämma i Internet Explorer 6.

Efter att ha varit mammaledig i 15 månader trodde jag att någonting hade hunnit hända. IE6 kan ju bara inte ha överlevt tänkte jag. När jag nu började på ett uppdrag på ett större företag och blev tilldelad en dator insåg jag genast att jag hade haft fel. Installerat på datorn fanns en version av Internet Explorer och ni kan ju själva gissa vilken. Dessutom hade jag inte rätt behörighet för att kunna uppdatera webbläsaren.

IE6 är alltså fortfarande en standardläsare på många större företag. Jag läste en artikel i CS i från så sent som i våras som bekräftar att större företag troget håller sig fast vid sin gamla webbläsare.

I artikeln (http://computersweden.idg.se/2.2683/1.314172/foretagen-vagrar-kasta-ut-ie6) beskrivs det att det är under just kontorstid som användandet av IE6 är som högst. Man använder sig alltså mer utav andra webbläsare på sin privata dator. Enligt statistiken på http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp är det många som då använder IE8 medan Firefox har flest användare. Chrome är den browser som växer snabbast och som är min personliga favorit. Borde inte företagen lyssna mer på de anställdas åsikter och inte minst uppdatera standardwebbläsaren ur säkerhetssynpunkt.

Nu börjar det dock märkas att det faktiskt händer någonting och det är skönt att få bekräftat att jag inte är ensam om att tycka att IE6 är historia. Stora sajter som exempelvis google och youtube har nu gjort ett ställningstagande att inte stödja IE6 i framtida utveckling. Och nu när jag precis har gått igenom nya browserpolicyn, som företaget jag nu sitter på har beslutat om, kan jag till min stora glädje läsa att företaget inte längre har någon support för IE6.

På min ordinarie jobbdator är det nu dags att uppgradera operativsystemet till Windows 7. Detta krävs för att kunna använda den ny version av Internet Explorer, IE9. Nu kan vi bara hoppas på att Windows 7 är så pass bra så att företag runt om i världen kommer installera detta på de anställdas datorer. På så sätt borde IE6 en gång för alla ha gjort sitt.

Jag vill även passa på att pusha för IE Collection: http://www.windows7download.com/win7-utilu-ie-collection/xgikyjvq.html. Vädigt bra om man behöver fler versioner av Internet Explorer i utvecklingssyfte eller om man mot förmodan saknar sin gamla version av IE.

En reaktion på ”Ägnar en sista tanke åt IE6

  1. Jag har nu uppdaterat operativsystemet till Windows 7 och för att kunna använda XP fortfarande så använder jag Windows XP Mode, Virtual PC som går att ladda hem här: http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx. Det fungerar förvånansvärt bra och det går där att installera webbläsare som IE7, som inte fungerar med Windows 7. Det går även att kopiera över filer mellan de olika operativsystemen. Toppen!

Kommentera

