”Prototyp” – det läskigaste ordet en kund kan skriva i en uppdragsbeskrivning?

Prototyp – det läskigaste ordet en kund kan skriva i en uppdragsbeskrivning?
Vad är egentligen en prototyp? Wikipedia skriver: 

Prototyp, (av grekiskans proto betyder modell- urbild-, ur-), förlaga, testmodell. Inte färdig utgåva, ett utkast. En prototyp är en produkt som bara finns i ett eller ett fåtal exemplar. En nollserie är en begränsad tillverkningsserie av en produkt vilken man kör för att kunna lansera och marknadsföra produkten i fråga, innan man börjar med massproduktion. 

Den korta beskrivningen på ne.se säger: 

prototyp – prototy´p, originalmodell som de följande formerna baseras på. Inom industriell produktutveckling avses försöksmodell som är riktig i funktion, konstruktion och utseende.
Men hur definierar vi egentligen en prototyp i våra arbetssammanhang? Var börjar och slutar en så kallad prototyp? Ska prototypen kunna ses som en slutlig kravspecifikation?  
Det gäller att ha en väldigt klar och tydlig definition av vad en prototyp är och att man är väldigt överens om innebörden, syftet och slutleveransen av en sådan. Ska den vara klickbar eller bara innefatta bilder som visar på ett flöde? Ska vi visa bilder som vi gjort klickbara eller ska vi faktiskt koda ett flöde med exakta funktioner? Hur många sidor ska den innehålla?
När allt kommer omkring skulle jag nog egentligen vilja avskaffa ordet prototyp helt i mina arbetssammanhang… och istället kalla det ”Ett smakprov på vad som komma skall.” Inte alls flummigt!  :-)

En reaktion på ””Prototyp” – det läskigaste ordet en kund kan skriva i en uppdragsbeskrivning?

  1. Tror att föregående talare är inne på helt rätt spår🙂. Prototypande kan även ställa till det när vi arbetar med att ta fram interaktionsdesignen. Ibland kanske vi är lite för snabba med att skapa en fungerande prototyp, nackdelen med att tidigt använda prototyper för att visa interaktionsdesign är att det fortsatta arbetet riskerar att få fel fokus. Istället för att titta på interaktionen så tenderar dialogen med kunden ofta att fastna i detaljer rörande exakt text på knappar, exakt placering av objekt på skärmen osv. Detta i sin tur leder i många fall till att stor del av projekttiden ägnas åt att flytta fält hit och dit och att uppdatera fälttexter på ett stort antal skärmar. Arbetet och diskussionen hamnar då tyvärr på helt fel nivå.

    Här måste vi som experter ta vårt ansvar och tydliggöra för kunden vad den egentliga meningen med tex. interaktionsdesign är, nämligen att designa själva interaktionen med systemet, detta händer om jag klickar här osv. I de fall där det är möjligt bör vi lägga upp arbetet så att vi först gör den övergripande interaktionen och då visar vi inga snygga körbara prototyper utan bara enklare skisser. Skisserna bör inte heller innehålla riktig data utan så lång det går bara visa exempeldata som tex ”Lorum Ipsum” eller liknande.

    Kanske kan detta förhållningssätt hjälpa till att hålla rätt fokus både på projektet och på prototypandet…:-)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s