Komplementfärgernas vara eller icke vara…

… eller minska antalet åtminstone.
Något jag funderat på är antalet komplementfärger/sekundära färger som tas fram till en grafisk profil. Lagom är väl alltid bäst? Vad är egentligen lagom antal komplementfärger i en grafisk profil? Jag skulle vilja säga att man ska välja dem varsamt. För många/för mycket blir ingenting till slut. Det säger ingenting och man kommunicerar inte något utmärkande.
Den senaste tiden har jag fått en känsla av att man gärna vill lägga till alla färgfamiljer till den sekundära färgpaletten för att på nått sätt täcka in hela regnbågen.
Man vill ju självklart inte måla in sig i ett hörn och begränsa sig till låt säga 4 sekundära färger. Men skulle inte det tvärt om vara mer stärkande för den grafiska profilen om man alla fall satte nån gräns på antalet färger?
De sekundära färgerna ska väl också lyfta fram företagets värdeord precis som den/de primära färgerna gör?! På ett sätt kan jag känna att om man slänger fram en palett med säg 10 komplementfärger så har man någonstans misslyckats att lyfta fram det specifika med färgerna som ska matchas med företagets värdeord och grundpelare?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s