Att få användaren att slutföra det man vill att den ska göra…

Dagens fundering/reflektion.
Vet man egentligen antalet kunder/besökare/utförare av enkäter/registreringar etc som inte slutför ”uppgiften” pga ett dåligt gränssnitt?
Vad är det som gör att en användare väljer att avsluta ”uppgiften”/registreringen eller dyl? Det slog mig när jag häromdagen skulle registrera mig som kund i en webbshop och kände att ”detta kan jag verkligen inte slutföra – jag fattar INGENTING – hur många steg måste jag gå igenom?!”.  När jag ser till mig själv och hur jag resonerar gäller det att dialogen är:

  1. Intuitiv/Självinstruerande
  2. Snabb
  3. Inte för många steg/sidor
  4. Tydlig start/slut
  5. Grafiks design och kommunikation som tydligt visar avsändare, syfte och som förenklar för användaren i ovanstående punkter.

Hur många potentiella kunder/medlemmar/utvärderare etc tappar man egentligen pga av ett risigt flöde och dåligt utformat gränssnitt? Det går väl såklart inte att sätta en siffra eller procenttal på, men det är nog en del runt om på www….

Kommentera

