Usability vs User Experience

I artikeln The Battle Between Usability and User Experience skriver Thomas Baekdal –

Usability is about the ”ability to use” something. The aim for a usable product is to make it easy to use.

A product has a high level of usability when:

  • It requires less mental effort to use
  • the frequency of mistakes using it is less, or when the mistakes are less disastrous
  • it is more powerful, where ”more powerful” means that it can be used to do more or do it faster
  • it is more learnable, that is, when a person can figure it out quicker

(source: Rensselaer Polytechnic Institute)

Making usable products is thus fairly simple. You have clear metrics you need to achieve, and you can analyze how to get a good result.

…och fortsätter med att säga –

User-experience is not like usability – it is about feelings. The aim here is to create happiness. You want people to feel happy before, during and after they have used your product.

Min personliga åsikt är att han här är delaktig i att skapa en konflikt som inte behöver finnas men som har orsakat en hel del sveda och värk genom åren.

Användbarhet i sin klassiska form bär ett tydligt arv av naturvetenskapliga värderingar där endast det kvantifierbara är relevant. Det är då en ren ingenjörskonst, vilket betyder att om man följer regelboken kan man inte göra fel. Men vi vet ju alla att det inte är riktigt så enkelt.
”Skriv tydliga fältetiketter” får genast följdfrågan ”för vem?” och det är såna frågor som har fått till följd att ”usability” glidit över till att bli en av flera komponenter i det som är ”user experience” – vad som är användbart varierar med sammanhanget, och det går inte att bortse ifrån. Samtidigt är det svårt för en och samma person att omfatta alla de kompetenser som ingår i begreppet User Experience – usability (som ju också består av ett flertal kompetenser), grafisk form och visuell kommunikation, gränssnittsutveckling, och tillgänglighet – och därför segmenteras området.

Är det en konflikt? Jag tycker inte det. User Experience är så mycket mer än klassisk ingenjörsdriven usability. Usability som begrepp handlar om att uppnå nyttoeffekter som enbart kan realiseras om hela användarupplevelsen tas om hand. Annars blir det bara lite läppstift på grisen.
Att kalla de User Experience handlar bara om att ge plats för alla de kompetenser som faktiskt behövs för att användbarhet och nytta ska kunna uppnås.

En reaktion på ”Usability vs User Experience

  1. Jag skrev lite om den där konflikten, och ”nästa steg” eller vad man ska kalla det, när IT blir grunden som den sociala interaktionen står på, i stället för tvärtom. Vet inte hur det passar in med dina resonemang, men det hade varit spännande att få in det i traditionellt användbarhetsarbete.

    http://infontology.typepad.com/infontology/2009/09/mycket-ställs-på-huvudet-när-it-börjar-tas-för-givet.html

    Bakgrunden till mitt inlägg är bland annat Microsoft Researchs rapport Being Human — HCI in the year 2020

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s