Design utan tanke är också design. Tyvärr.

I början av denhär veckan var jag i Norrköping. För att ta mej dit skulle jag boka en tågbiljett. Hur enkelt som helst, eller hur? Men nej.

Nu ska inte tro det är SJ jag ska klaga på. SJ:s biljettbokning är ett under av användbarhet jämfört med vad jag nu ska beskriva.

Logica är ett stort företag, och många så stora företag har särskilda avtal med reseförmedlare. Vi har avtal med Carlson Wagonlit. För att det ska bli så billigt som möjligt för företaget krävs att vi bokar alla våra resor via en särskild reseportal. Den är riktigt rikigt dålig. Tekniskt sett förmodligen felfri, men mer eller mindre omöjlig att begripa – dåliga instruktioner, ologiska flöden och fält som inte fungerar som man kan förvänta sej att de gör. Och så vidare.

Men det är inte ens det jag ska prata om här. Trots att det tog mej 40 minuter och ett samtal med vår reseansvariga här i Sverige för att kunna boka en tur och retur till Norrköping.

Nej, istället är det dethär – mitt enda alternativ vad gäller den faktiska biljetten är att hämta ut den i en biljettautomat.
Bokningsbekräftelsen kommer i ett långt mail, och innehåller ett bokningsnummer. I absolut sista sekunden bestämmer jag mej för att skriva ut den fil som bifogades mailet. Jag viker ihop pappret och lägger det i min väska.

Det är sommartidtabell på bussarna, så jag kommer till Centralen redan före 7, trots att tåget ska gå först 07:21. Jag går fram till en ledig automat, använder telefonen för att läsa mailet med bokningsnumret, slår in bokningsnumret…. FEL FEL FEL!!! Detta är inte ett giltigt bokningsnummer, tyvärr!!! OK, tänker jag, och öppnar den bifogade filen. Samma bokningsnummer där.

boknbekr_cwt

Så jag tar fram pappret. När jag tittar noga finns ett ANDRA bokningsnummer. DETTA är SJ:s nummer – anger det, och allt är frid och fröjd. För säkerhets skull kollar jag om jag hade kunnat se detta nummer via telefonen. Men nej. Det finns ingenstans i mailet, och den bifogade filen är en pdf och den går INTE att förstora, inte i min iPhone i alla fall. Vilket betyder att bokningsnumret är cirka 2 pixlar högt – dvs inte läsbart.

Designat, ja. Feldesignat? Också ja.

3 reaktioner på ”Design utan tanke är också design. Tyvärr.

  1. Det verkar vara något speciellt (dåligt) med användbarhet på många sajter för resebokning.

    Försökte specificera vilken typ av sittplats jag vill ha på SJ.
    Blir erbjuden alla typer men efter att ha valt ‘tyst zon’, fick jag veta att det finns inga platser. Försöker med nästa val, det är också slut, osv. Sedan samma för returresan… Sedan kraschar… In igen, och får nöja mig med ‘ospecificerade’ platser.

    Försökte betala en tågresa i England med ett brittiskt kort.
    Accepterar inte min svensk adress (postnummer på ‘fel’ plats?). Tvungen att ringa en vän i England och be henne boka åt mig.

    Försökte kolla om priserna och tillgänglighet på färjan till England. Fyller in detaljer på resenärer, bilen, ruten, exakta datum, hyttyp, mm. Inga platser av denna typ på denna dag. Men jag är flexibel, så får börja om från början. Flera gånger, alla detaljer… Till sist tröttnar fingrarna, jag tar flyget och hyr bil.

    Och jag som är både datorkunnig och tålamodig!

    Hur många andra kunder förloras helt, eller åtminstone blir missnöjda, pga sådana feldesign…?

  2. SJ är väl ok men har en del märkligheter, t.ex. så låter dom alla turer ligga kvar, även de som är helt slutsålda. Jag skulle resa hem på en söndag och det tog mig kanske 10 min att göra ett antal steg för alla 5 avgångar som fanns för att på slutet av varje få upp en ruta där det står nåt i stil med Fullbokat, försök med en annan avgång. Varför ens låta användaren börja boka upp en resa som är slut? Oj, lite OT

Kommentera

