Använder ni Twitter?

Har för en tid sedan registrerat ett Twitter konto för att ta reda på om detta är något för mig.

Kan ännu inte bestämma mig för om Twitter ska vara en del av min sociala tillvaro på nätet eller ej. Jag inser slagkraftheten i Twitter, men det vill inte riktigt flyta på med skrivandet. Både de som lovordar Twitter och de som valt att stå utanför Twitter är  många, och de har alla bra argument för sitt ställningstagande. Läser en artikel i CS där Håkan Ogelid frågar sig vad som är vitsen med Twitter. Han tycker Twitter bara är till för skryt och han radar upp personer som valt att inte Twittra. Elisabeth Stjernstoft svarar.

Hela den sociala webb trenden består av en mängd olika verktyg, man måste alltså dessutom välja vilka verktyg man ska använda. Man kan ju även använda ett verktyg där man trycker ut samma meddelande till alla kanaler man vill synas på. Men vill jag verkligen visa samma meddelanden på alla kanaler? För mig har de olika kanalerna olika syften.

Facebook är för mig som en mer privat sfär medan Twitter kommit att bli en mer jobbrelaterad kanal. Den här bloggen är strikt jobbrelaterad till skillnad från Twitter där det känns som att jag kan bre ut mig lite mer privat. Kanske beror det på att de personer jag följer på Twitter ibland lägger in privata meddelanden.

Vi använder även Yammer  internt på Logica, vilket hos oss fått en känsla av fikarums-snack, men ger mig även bra strikt jobbrelaterad hjälp eftersom jag snabbt kan skicka ut en fråga och omedelbart få en handfull bra svar. Är denna uppdelning bara en slump, eller är det likadant för andra?

Jag har dock haft mycket svårt att hålla mig inom max antal tecken på Twitter, så http://nanoblogg.se/ har jag överhuvudtaget inte vågat prova. Det är möjligt att det är det korta formatet som blir anledningen för mig att överge Twitter. Facebook tillåter ju lite mer text, vilket uppskattas av mig.

Jag kan inte undvika att länka till en mycket rolig bild som indikerar att vi som använder de scociala medierna egentligen lider av Narcissism, ADHD och Stalking: http://connections.logicalive.com/blogs/ylvabetinakis/entry/sociala_medier

Använder ni Twitter och i så fall till vad?

2 reaktioner på ”Använder ni Twitter?

  1. Nu la ju du ut det här meddelandet på twitter också. Eller egentligen bara en kort rubrik med en länk. 140 tecken lär de nog inte kunna klämma in på kvälltidningarnas löpsedlar, men de har lärt sig, på gott och ont, hur man lockar läsarna med korta slagkraftiga texter.
    Hur som helst – utan ditt twittrande hade jag inte hittat hit. Och läst vill du väl bli – även om du inte är narcissist😉
    Jag använder Twitter som styrmedel i nuet. Twitter visar mig vägen till det som händer just nu, vilket styr hur jag agerar. Och Twitter gör det dessutom möjligt för mig att styra andra en aning.
    Det kommer naturligtvis nya verktyg hela tiden, så det kan vara bra att anamma en attityd lik den spanska fotbollens. Ta det på uppstuds, direktpassa vidare. Funderar man för mycket på vad man ska göra av bollen kommer någon och tar den. Håll dig rörlig och passningsbar. Sociala medier är ett lagspel🙂

  2. Du är klok som en bok! : ) Jag antar att jag inte borde fundera så mycket, bara hänga med och se vart det leder mig… : )

    Planerar dock för en sommar utan den sociala webben, det ska bli spännande att se om saknaden blir stor eller om det bara känns skönt och helt ok.

Kommentera

