Längtar tills jag kan lämna in ”intyg om barns frånvaro” via internet….

På min dotters förskola har de bestämt att blanketten ”Intyg för barns frånvaro” från Försäkringskassan endast ska hanteras på fredagar. Dessutom vill de av integritetsskäl endast lämna ut blanketten personligen och inte lägga den i barnets fack. Jag har full förståelse för dessa beslut, men det förenklar inte mitt liv..

Det återstår då för mig som förälder att komma ihåg på fredagar att hämta ut blanketten. Nu har jag en några veckor gammal blankett som ligger och skräpar på förskolan, men jag glömmer den hela tiden, eller så är fredagen röd dag eller så har mormor hämtat dottern.

Jag som i god e-medborgar-anda ansökt om vård av barn via webben blir rätt så frustrerad när jag inte kan avsluta processen via internet utan måste vänta på denna pappersblankett.

Kommunen har lanserat en tjänst där jag via kommunens webbplats kan ändra barnets schema eller min inkomst. Det är ju ett bra initiativ, men för mig är det inte så ofta jag har behov av denna tjänst…. Jag skulle hellre prioriterat att slippa strulet med VAB blanketten….

Kommentera

