Intressant studie kring skärmläsaranvändares vanor

Web Accessibility in Mind (WebAim.org) har genomfört en  studie bland användare av skärmläsare. Det finns många intressanta insikter att lyfta fram, bland annat:

  • För att hitta sökfunktionen letar användarna ofta upp det första formuläret på en webbsida.
  • Åsikterna kring stämningsbilder och bilder som används för design ska beskrivas eller inte var tvetydiga. En majoritet ville dock att denna typ av bilder skulle beskrivas. Detta är intressant då rekommendationer och riktlinjer ofta pekar på att beskrivningar (så kallade alt-texter) för denna typ av bildelement ska lämnas tomma.
  • Flashmaterial ses generellt sett som svårhanterat av användare av skärmläsare.
  • Att utveckla en webblösning som fungerar med skärmläsare är givetvis viktigt men man ska också komma ihåg att skärmläsaranvändare är precis som vanliga användare när det gäller skillnader i intressen, preferenser och syfte med webbplatsbesöket.

De som genomfört studien råder läsaren att vara försiktig med att dra förhastade slutsatser och generalisera för mycket utifrån de publicerade resultaten.

Jag tycker det är intressant med den här typen av studier. Lärdomen blir att det ofta är lite mer komplext än man hoppats på. Många vill gärna se den ultimata samlingen av riktlinjer att förhålla sig till där man kan bocka av punkt för punkt, men det räcker troligen inte. En lösning är givetvis att kommunicera och diskutera med berörda målgrupper kring vad som fungerar, försvårar och förenklar. Insikter och erfarenheter kring detta finns inte alltid tydligt i de riktlinjer som presenteras och lösningarna som föreslås kanske till och med är olämpliga i vissa sammanhang.

För mer information besök WebAims webbplats där studien finns på följande länk:  http://webaim.org/projects/screenreadersurvey/

En reaktion på ”Intressant studie kring skärmläsaranvändares vanor

  1. Håller helt med dig! Riktlinjer och konsulter i alla ära, men det är när våra målgrupper testar vår webbplats som vi verkligen får koll på vad som funkar eller inte. På riktigt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s