Stödsystem, på kryckor

Igår blev jag förevisad två olika stödsystem. Det ena hanterade tidrapportering, det andra utlägg och reseräkningar.

Jag har sett ganska många såna system. Att de överhuvudtaget kallas ”stödsystem” är ett hån. Dessa två var inget undantag, även om de var snäppet värre en en del andra – också undermåliga – system jag sett.

I många verksamheter är system som dessa grunden för löneutbetalningar; i vissa företag är de också faktureringsunderlag, eller underlag för att följa upp projektbudgetar.

Hur väl de fungerar i dessa syften beror på kvaliteten på indatat, dvs. på hur korrekta uppgifter verksamhetens anställda lyckas lämna ifrån sej.

I en framgångsrik verksamhet, eller i goda tider, kanske det inte gör något om det blir sisådär med kvaliteten, eller att de anställda lägger oproportionerligt mycket tid på att rapportera tid/frånvaro eller hantera utlägg. Men det borde det göra. Det lönar sej ALLTID att reducera friktion och felkällor. Särskilt i stödsystemen, eftersom de inte egentligen är en del av kärnaffären eller kärnverksamheten och enbart har ett berättigande i så mån de stöttar affären och/eller verksamheten.

I tider som dessa, när det finns enastående möjligheter att göra intelligenta användargränssnitt, borde det inte vara så svårt att ställa krav på systemleverantörerna att de levererar något som faktiskt medför en nytta som är mer än marginellt större än kostnaden.

Tyvärr verkar det som att de som köper systemen inte bryr sej ett endaste dugg om de många användarna, de är bara intresserade av att få ut ”snygga” rapporter. Om datat stämmer eller inte?
Tja, det är ju inte deras problem, eller hur?

Och systemleverantörerna, eller de som implementerar systemen, tänker ju inte lägga pengar på något som kunderna inte kräver.

Så då sitter vi användare där, med system som är så dåliga att det vi rapporterar i dem bara i bästa fall är hyfsat överensstämmande med verkligheten.

Det som sedan finns i systemet bildar underlag för olika typer av ekonomiska prognoser.

Man blir mörkrädd.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s