Användbarhet får större fokus i IT-branchen

I dagens Computer Sweden kan vi läsa en artikel om att anvvändbarhet får allt större vikt i IT-branchen.

Det är väldigt intressant det som lyfts upp i artikeln, att köparna av konsumentprodukter blir mer och mer medvetna och ställer allt högre krav på vad de ska köpa. Ofta finns det också flera likvärdiga produkter ute på marknaden, då blir det ännu tydligare att användbarheten avgör vilken produkt man köper.

Artikeln tar även upp en annan viktig aspekt, att användranas teknikkunnade har ökat, ”har man inte testat olika kameror vet man inte ens att det finns en skillnad på snabbhet till exempel”.

En reaktion på ”Användbarhet får större fokus i IT-branchen

  1. Jag tycker att det är jättetydligt att den förskjutning som skett de senaste åren, där ‘datorer’ allt mer är en osynlig del av vardagen, påverkar synen på ‘användbarhet’.

    Däremot är det fortfarande många som inte klarar av att hantera det. Och min känsla är att för många är det mycket snack och lite verkstad – ett tydligt tecken är hur man använder ordet ‘användarvänlighet’. Nyligen kollade jag upp en webbsajt för ett företag som gjort jobb åt en kund jag också jobbar med, och de säger att de jobbar mycket med ‘användarvänlighet’. Samma med minst en av de intervjuade i artikeln i CS.

    Vaddå, siktar de på att göra lösningar som klappar användarna? Bistår med en kopp kaffe?

    😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s