Kommunikationen en nyckel!

Varför är det så sällan match mellan affärs- och verksamhetstrategier å ena sidan och webbstrategierna å andra sidan?

Svårigheten är att få förankring i högsta ledningen, och de mest framgångsrika fallen är de där ledningsgrupp och vd aktivt driver frågan på ett företagsstrategiskt plan.
De flesta misslyckas på dethär planet, och anledningarna kan variera. Oftast handlar det om en kombination av bristande förståelse på den personliga nivån och eldsjälarnas bristande förmåga att kommunicera på ett sätt som ledningspersoner begriper. Att hitta strategiska nyckelfall, så kallade affärsfall eller business case som många gärna säger, och sedan illustrera dem på ett effektivt sätt är ofta en framgångsrik metod.

Ställ dig själv frågan – i vilken del av vår verksamhet finns den största förbättringspotentialen? Fortsätt med att fråga – Går potentialen att realisera med hjälp av ett förändrat arbetssätt? Är webben en faktor här? Hur?

Lyckas du svara på de frågorna har du en bra grund att utgå ifrån!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s