Gränssnitt från forntiden eller framtiden?

Begrunda – en bok. Den har en tjocklek. Den har en höjd och en bredd. Öppnar vi den kan vi titta på satsytan och bedöma om den kommer vara lätt eller svår att läsa. Är det en faktabok kan vi titta i innehållsförteckningen och i indexet. Vi kan bläddra och se om verket har en stor notapparat, och i en skönlitterär bok kan vi titta på sidorna och utan att läsa få en uppfattning om författarens stilistik.

Vilka typsnitt som används, vilka radavstånd, vilken satsbredd… allt avgörs (eller bör i alla fall göra det) av sidans storlek, textens omfattning, karaktär och inriktning – vad är optimalt för läsbarheten, ska det vara möjligt för läsaren att anteckna i marginalerna…

Allt det här verkar vi ha glömt helt. Den kunskapsgren som sysslar med användbarhet har traditionellt helt inriktat sig på menystrukturer, logiska flöden, kombinationer av text och bild/symboler, placering av knappar. Och så ignorerar man kunskap som har haft 450 år på sig att mogna (eller tusentals år, om man tänker på dispositionen som helhet och inte bara på tryckkonstens inflytande); man buntar föraktfullt ihop det under rubriken ”grafisk form”, och kallar det pseudovetenskap, subjektivt tyckande, och inte värt att bry sig om.

Jag blir lika upprörd varje gång. Användbarhet är inte en kvalitet som berör datorer enkom. Det är en generell kvalitet, och även om viss kunskap är mediespecifik så är en hel del det inte.
Därför bör inte ”användbarhet” läras ut som en del av datavetenskapliga program. Därför är det fel att prata om ”människa-dator” och tro att det går att angripa problematiken från system(= maskin)perspektiv.
Var och en som angriper det från enbart det hållet, och ignorerar kunskap om grafisk form och visuell kommunikation, begår tjänstefel.

Våga använda fler kompetenser, fler kunskaper, och alla vi som genomför tester kommer slippa sitta och titta på när system på en teknisk nivå är OK, och på en allmän interaktionsdesignnivå är OK, men själva implementationen är åt h**vete rent grafiskt och därför tvingar användarna att göra fel.

Andra bloggar om: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s