Från A till B

Även om jag vet att det är utan gagn funderar jag ibland över vilket som är det mest ändamålsenliga sättet att visa viss typ av information. Genom åren har jag lärt mig att det finns oändligt många sätt att exempelvis disponera och formge en tabell, för vad är egentligen en tabell? Vad vill man påvisa, vilken är nyttan?

Som inspiration, och som påminnelse om hur många lösningar det finns på ett och samma problem, har jag samlat på mig ett antal kartor vars syfte är att visa linjesträckningar för kollektivtrafik. Mest handlar det om tunnelbanekartor, och det hela började med Västberlins för många år sedan – på den tiden hade de drygt 300 stationer, alla märkta med grad av tillgänglighet. Sedan dess har jag samlat på mig fler kartor, de flesta med sin egen lokala variant på lösning.

Trots, eller på grund av, sin komplexitet föredrar jag fortfarande tunnelbanekartan från Berlin (pdf). För en jämförelse kan man titta på Londons (webbsida), Washingtons (webbsida), eller Madrids (pdf) dito. Eller varför inte ta en titt på Los Angeles busslinjekarta (webbsida) och jämföra den med vad Stockholm (webbsida) kan prestera.

Andra bloggar om: , ,

Lämna en kommentar